Δευτέρα, Ιανουαρίου 13, 2014

Να θυμάσαι και να φοβάσαι δύο λογισμούς


γ.Σιλουανς θωνίτης
Ν θυμσαι κα ν φοβσαι δύο λογισμούς. νας λέει: «Εσαι γιος»·κα λλος: «Δν θ σωθες». Κι ο δύο ατο λογισμο προέρχονται π τν χθρό, κα δν χουν λήθεια μέσα τους. σύ, μως, ν σκέφτεσαι: «γ εμαι μεγάλος μαρτωλός, λλ λεήμων Κύριος γαπ πολύ τούς νθρώπους κα θ συγχωρέσει κα σ΄ μένα τς μαρτίες μου».
Πίστευε τσι, κα θ γίνει σύμφωνα μ τν πίστη σου: Θ σ συγχωρήσει Κύριος. Μ βασίζεσαι, μως, στος προσωπικούς σου γνες, στω κα ν εσαι μεγάλος σκητής. νας σκητής μου λεγε: «Βεβαίως θ λεηθ, γιατί κάνω τόσες μετάνοιες τν μέρα». ταν, μως, ρθε θάνατος, «διέρρηξε τ μάτιά του».
χι, λοιπόν, γι τς σκήσεις μας, λλ δωρεάν, κατ τ χάρη Του λεε Κύριος. Κύριος θέλει τν ψυχ ν εναι ταπεινή, κακη, κα ν συγχωρε τος πάντες μ γάπη· τότε κα Κύριος συγχωρε μ χαρά. Κύριος τούς γαπ λους, κα μες φείλουμε ν Τν μιμούμαστε κα ν γαπομε τος πάντες, κα ν δν μπορομε, τότε πρέπει ν Τν παρακαλομε, κα Κύριος δν θ ρνηθε, λλ θ βοηθήσει μ τ χάρη Του.



ταν μουν κόμα ρχάριος, γνώρισα τν γάπη το Θεο, πο εναι περίγραπτη. ψυχ ασθάνεται σν Θε κα ν Θε, κα τ πνεμα χαίρεται γι τν Κύριο, στω κα ν τ σμα ποκάμνει π τν γαθότητα το Θεο. Μπορες, μως, ν χάσεις ατν τν χάρη κα μ ναν κακ λογισμό.
Μ τν κακ λογισμ εσέρχεται μέσα μας μία χθρικ δύναμη, κα τότε σκοτίζεται ψυχ κα τ βασανίζουν κακς σκέψεις. Τότε νθρωπος ασθάνεται τν πώλειά του κα καταλαβαίνει τι διος, χωρς τ χάρη το Θεο, εναι μόνο «γ κα σποδός».
ψυχ πο γνώρισε τν Κύριο, μαθαίνει π τ μακροχρόνια πείρα της, τι, ν νθρωπος ζε σύμφωνα μ τς ντολές, τότε ασθάνεται, στω κα λίγο, τ χάρη μέσα του κι χει παρρησία στν προσευχή. ν, μως, μαρτήσει μ κάποιον λογισμ κα δν μετανοήσει, τότε κρύβεται χάρη κα ψυχ θρηνε κα δύρεται νώπιόν το Θεο.
τσι ψυχ διέρχεται λη της τ ζω στν γώνα μ τος λογισμούς. σύ, μως, μ μένεις στν κηδία ξαιτίας το γώνα, γιατί Κύριος γαπ τν νδρεο γωνιστή.
Πονηρο λογισμο καταπονον τν περήφανη ψυχή, κα ν δν ταπεινωθε, δν θ βρε νάπαυση π ατούς. ταν μαρτωλο λογισμο σ πολιορκον, φώναζε πρς τν Θε σν τν δάμ: «Κύριε, Ποιητή μου κα Πλάστη μου, βλέπεις τι ψυχή μου τυραννιέται π τος λογισμούς… λέησέ με». Κα ταν στέκεσαι νώπιόν το Δεσπότου, ν θυμσαι πάντα τι Ατς θ κπληρώσει λα τ ατήματά σου, ν εναι φέλιμα σ σένα.
ρθαν σύννεφα, κρύφτηκε λιος κα σκοτεινίασε. τσι γι να λογισμ περηφάνειας στερεται ψυχ τ χάρη κα τν καλύπτει τ σκοτάδι. λλ κα πάλι μ ναν ταπειν λογισμ πανέρχεται χάρη. Ατ τ γνώρισα κ πείρας.
Ν ξέρεις τι, ν λογισμός σου συνηθίζει ν παρατηρε νθρώπους, πς ζε νας λλος, ατ εναι νδειξη περηφάνειας.
«Πρόσεχε τν αυτό σου». Παρατήρησε τν αυτό σου κα θ δες: Μόλις ψυχ ποκτήσει παρση ναντι το δελφο, μέσως κολουθε κάποιος λογισμς χι εάρεστος στν Θεό, κα ατό, γι ν ταπεινωθε ψυχή.
ν, μως, δν ταπεινωθε, τότε ρχεται νας μικρς πειρασμός.
Κα ν πάλι δν ταπεινωθε, ρχίζει πόλεμος τς σαρκός.
Κα ν πάλι δν ταπεινωθε, τότε πέφτει πάλι σ κάποιο μικρ μάρτημα.
ν κα τότε δν ταπεινωθε, θ λθει μεγαλύτερη μαρτία.
Κι τσι θ μαρτάνει, σότου ταπεινωθε.
Μόλις, μως, ταπεινωθε, μέσως θ δώσει λεήμων Κύριος στν ψυχ ερήνη κα κατάνυξη, κα τότε θ περάσουν λα τ κακ κα θ πομακρυνθον λοι ο χθρικο λογισμοί. πειτα, μως, πρέπει ν κρατς μ λες σου τς δυνάμεις τν ταπείνωση, λλις θ ξαναπέσεις στν μαρτία.
Βλέποντας Κύριος τι ψυχ δν εναι στερεωμένη στν ταπείνωση, πομακρύνει τ χάρη, λλ σ μ φοβσαι: χάρη εναι μέσα σου, λλ κρυμμένη. Μάθε ν σταματς μέσως τος λογισμούς. ν, μως, ξεχάσεις κα δν τος διώξεις μέσως, τότε πρόσφερε μετάνοια. Κοπίασε σ ατό, γι ν ποκτήσεις τ συνήθεια. ψυχ ποκτ συνήθεια, ν τν διδάξεις, κα νεργε τσι σ λη της τ ζωή.
γαθς νθρωπος χει γαθος λογισμος κα πονηρς πονηρούς. λοι, μως, φείλουν ν μάθουν τν πόλεμο μ τος λογισμούς, κα ν μάθουν ν μετατρέπουν τος κακος λογισμος σ γαθούς. Ατ εναι σημάδι πεπειραμένης ψυχς.
Ρωτς πς γίνεται ατό;
Νά! πως ζωντανς νθρωπος ασθάνεται πότε κρυώνει κα πότε ζεσταίνεται, τ διο κα ποιος γνώρισε κ πείρας τ γιο Πνεμα κούει πότε πάρχει στν ψυχή του χάρη κα πότε ρχονται τ πονηρ πνεύματα.
Κύριος δίνει στν ψυχ τ σύνεση ν ναγνωρίζει τν λευσή Του κα ν Τν γαπ κα ν κάνει τ θέλημά Του. πίσης ψυχ ναγνωρίζει τος λογισμος το χθρο χι π τν ξωτερική τους μορφή, λλ π τν πενέργειά τους στν ψυχή.
Ο χθρο εκολα ξαπατον κενον πο δν χει τν πείρα ατή.
Ο χθρο πεσαν π περηφάνεια κα μς παρασύρουν στν δια πτώση, ποβάλλοντας λογισμος παίνου. Κα ν ψυχ δεχθε τν παινο, τότε χάρη φεύγει, φόσον δν ταπεινώνεται ψυχή. Κα τσι σ λη τ ζω νθρωπος θ μαθητεύει στν ταπείνωση το Χριστο. ν δν τ μάθει ατ ψυχή, δν θ γνωρίσει νάπαυση π τος λογισμος κα δν θ μπορέσει ν προσευχηθε μ καθαρ νο.

π τ βιβλίο, « γιος Σιλουανς θωνίτης»:
κδοσις ερς Μονς Τιμίου Προδρόμου ΕΣΣΕΞ,